KALKULATOR TROŠKOVA ULAZA

Na osnovu prikupljenih podataka od upravnika sa Kantona Sarajevo, zabilježen je sve evidentniji nedostatak sredstava na zajedničkim računima etažnih vlasnika pojedinih zgrada. Naime, uplata koja se vrši na zajednički račun nije dovoljna, a naročito za pojedine kategorije zgrada i u buduće upravnici neće moći obavljati poslove, mimo hitih intervencija i nekih drugih zakonima utvrđenih prioriteta, tamo gdje nema sredstava. Napominjemo da je naknada za održavanje, koja je od strane Vlade KANTONA SARAJEVO određena još 2002.godine, nedovoljna da se pokriju čak i osnovni zahtjevi održavanja, imajući u vidu i to da se ne poduzimaju zakonom predviđeni radovi kao što su upotrebna dozvola za lift, preged PP opeme i sl. Zbog inflatornih kretanja i konstantnog povećanja cijene rada od 2002.godine, do danas, znatno se smanjuje potencijal uplate. Treba imati u vidu i to da većina zgrada nije osigurana i da bi osiguranje proizvelo dodatni trošak, a ekskluzivno/isključivo pravo donošenja odluke o osiguranju od požara i odgovornosti prema trećim licima, imaju samo etažni vlasnici. Upravnik ne može tu odluku donijeti.

Značajan broj aktera u sistemu upraviteljstva nema mogućnost niti potrebne informacije da može realno sagledati finansijski potencijal zgrade, te koji iznos od izvršene uplate ide za redovno održavanje, a šta ostaje za intervencije te eventualo za formiranje rezerve-uštede.

Odlučili smo predočiti stvarno stanje, putem kratke analize. Za potrebe analize ćemo uvesti određene veličine kao konstatnte (koje smo dobili na bazi prosjeka cijena upravnika ili na bazi Zakonskih odrednica) i to:

  • Naknada predstavnika 12,5% neto od uplate na nivou mjeseca, uvećana za poreze 18,6%. Uglavnom svi predstavnici primaju naknadu.
  • Naknada upravniku 12,5% neto od uplate, uvećana za pripadajući PDV 17%.
  • Zaduženje - moguća mjesečna uplata = površina stana x 0,25 za zgrade bez lifta ili 0,38 za zgrade sa liftom.
  • Održavanje liftova 60 KM-neto do 5 stanica, svaka naredna stanica 5 KM neto.
  • Održavanje higijene stubišta 0,080 KM/m2-neto, od ukupne površine zgrade.
  • X = prosječna vrijednost razreda (veličina).
  • Osiguranje 0,391 KM/m2 ukupne površine zgrade
  • Pregled PP aparata, sa odnošenjem, vraćanjem i postavljanjem 15 KM/aparat, neto (sam pregled kod ovlaštene institucije je 10 KM)
  • Procenat (%) naplate 78% (na bazi podataka Ministarstva za 2022 godinu naplata bila 78%)

Za potrebe analize, zgrade ćemo grupisati u tri grupe i podijeliti u razrede, prema površini, kako slijedi:

ZGRADE BEZ LIFTA
  • 0 - 300
  • 301 - 500
  • 501 - 750
  • 751 - 1000
  • 1001 - 1200
ZGRADE SA JEDNIM LIFTOM
  • 0 - 1500
  • 1501 - 2000
  • 2001 - 2500
  • 2501 - 3000
  • 3001 - 3500
ZGRADE SA DVA LIFTA
  • 1501 - 2000
  • 2001 - 2500
  • 2501 - 3000
  • 3001 - 3500
  • 3501 - 4000
  • 4001 i više

Tabela 1.

ZGRADE BEZ LIFTA
Površina m2Pokazatelji
0-300 X=200301-500 X=400501-750 X=625751-1.000 X=8751.001-1.200 X=1.100Preko 1.200 X=1.300
1Zaduženje/mjesec50100156219275325
2Uplata (1x78%)3978121171215254
3Naknada PEV61218253137
4Naknada upravniku61218253137
5Održ. Lifta------
6Održ. higijene mjesec18375882103122
7Ostatak sredstava nakon redovnih troškova mjeseca 2-3-4-6-791727395058
8Povremeni troškovi------
9Čišć. dimnjaka i ventilacija x2 godišnje5288124156159224
10Servis PP opreme x2 godišnje, broj aparata x15 x2 + PDV
702
1404
1755
2106
2457
2457
11Deratizacija x2 god.67707584100180
12Osiguranje78156244342430508
13Godišnji potencijal za održavanje, bez bilo kakve popravke (7x12 mjeseci) - (9-10-11-12) = 13-159-250-294-324-334-461

Napomena:

X predstavlja prosječnu veličinu razreda, npr. od 0-300 vrijednost X=200, od 301-500 vrijednost X=400 i td., koje prosječne veličine su tretirane za izračun vrijednosti tog razreda.

U nastavku je dat pregled veličina razreda, prosjeka spratova i broja potrebnih PP aparata.

Površina zgrade-XProsjek spratova (bez prizemlja)Potrebno PP aparata
0-3001,12
301-5002,54
501-7503,95
751-10004,66
Preko 100157

Analiza pokazatelja iz tabele 1. možemo zaključiti sljedeće:

  • Trenutna nakanada ne obezbjeđuje uslove koji omogućavaju poštivanje bar minimalnih obaveza etažnih vlasnika, propisanim Zakonom o upravljanju zajedničkim dijelovima zgarde i tzv. "drugim propisima", što se prvenstveno odnosi na PP zaštitu, DDD zaštitu, osiguranje i održavanje higijene.
  • U slučaju poštivanja zakonskih obaveza, sa sadašnjom naknadom, godišnji potencijal zgrada bez lifta je negativan, bez da se ukalkuliše bilo kakva popravka bilo čega. Znači da nema sredstava niti za popravak kanalizacije, vode, grijanja, brave a da ne govorimo o fasadi, interfonima i sl.
  • Sitaucija na terenu je drugačija iz razloga što etažni vlasnici ne ispunjavaju prednje zakonske obaveze ili zbog nedostatka sredstva na zajedničkom računu etažnih vlasnika kod upravnika, ili što ne dozvoljavaju trošenje na te obaveze.
  • Većinu obaveza etažni vlasnici ne ispunjavaju jer žele zadržati sredstva za popravke i ne žele dati dodatna sredstva za održavanje. To otvara mnoge druge problme koji pokazuju nedostatke sistema u smislu odgovornosti.
  • Ovakvim pristupom će se nastaviti dosadašnja praksa koja vodi postepenom propadanju stambenog fonda u Kantonu.

Tabela 2.

ZGRADE SA JEDNIM LIFTOM
Površina m2Pokazatelji
0-1500 X=14001501-2000 X=17502001-2500 X=22502501-3000 X=2750
1Zaduženje/mjesec m2 zgrade x 0,385326658551045
2Uplata (1x78%)415519667815
3Naknada PEV627799121
4Naknada upravniku617698119
5Broj stanica lifta = broj spratova zgrade + 1781010
6Održ. Lifta 60 do 5 stanica + 5 po stanici neto8288100100
7Održ. higijene mjesec pov. X 0,080 + PDV131164210257
8Ostatak sredstava nakon redovnih troškova mjeseca 3-4-5-7-8=979114160218
9Povremeni troškovi------
10Čišć. dimnjaka i ventilacija x2 godišnje135187187210
11Servis PP opreme x2 godišnje, broj aparata x 2 x 5 + PDV245280351351
12Pregled hidranata, gromobrana i elekt.instalacija178197234234
13Deratizacija x2 god.93128142187
14Osiguranje 0,391 KM/m2 ukupne površine zgrade5476848801075
15Upotrebna dozvola za lift234234234234
16Godišnji potencijal za održavanje, bez bilo kakve popravke (7x12 mjeseci) - (9-10-11-12) = 13-484-342-108325

Napomena za tabelu 2.

Za red 13 - Pregled hidranata, gromobrana i elekt.instalacija izračun se dobije tako što se broj etaža iz reda 6. pomnoži sa 8 KM i sa 2 pregleda (za hidrante) te doda 40 KM za pregled elektroinstalacija (jednom u 5 godina) i gomobrana (jednom u 2 ili 3 godine), uvećano za PDV.

Iz tabele 2. je vidjivo da nakon podmirenja zakonom utvrđenih obaveza preostaje, skoro bezačajna iznos za održavanje. Na mjesečnom nivou u kategoriji do 2.500m2 ne preostaje ništa. U najvećim zgradama sa jednim liftom, preostaje manje od 30 KM/mjesečno za potrebe održavanja. U tabelama nije ukalkulisana niti jedna popravka bilo čega niti nabavka bilo čega. Treba imati na umu da se u toku godine javljaju različite potrebe, kao što su: popravka lifta, popravka instalacija vode, struje, grijanja, popravka odvoda kanalizacije i kišnice, stubišna rasvjeta, bravaski radovi, keramičarski radovi nakon hidro radova, pročepljenje kanalizacije (veoma učestala pojava zbog primjene vlažnih maramica koje su nerastvorive i stvaraju probleme).

Moramo istaći značajke dolazaka upravnika ili kooperanata koje izaberu etažni vlasnici, a sve skupa utiče na troškove održavanja, a ti troškovi su okvirnih vrijednosti, izraženi u KM:

  • Dolazak na adresu 15-30
  • Satnica majstora 20-25
  • Posebne satnice 25-50 (rad poslije radnog vremena, rad sa fekalijama, rad u smetljarniku, noćni rad, rad neradnim danima ili praznicima i sl.)
  • Pročepljenje kanalizacije (woma) 160

Sve što je navedeno u obrazloženju tabele 1. vrijedi i za zgrade prezentirane u tabeli 2. s tim da se kod zgrada iz tabele 2. (i naredne tabele 3.) usložnjava situacija jer su česte pojave da etažni vlasnici ne koriste usluge upravnika za određene poslove, nego izabiru kooperanta. U tom slučaju cjenovnici upravnika ne daju realan prosjek cijene koštanja usluga, jer značajan dio kooperanata (naročito za liftove u novim zgradama) ima više cijene od bilo kojeg upravnika. U tom pogledu može doći do odstupanja od prednje analize.

Tabela 3.

ZGRADE SA DVA LIFTA
Površina m2Pokazatelji
Do 2500 X=22002501-3000 X=27503001-3500 X=32503501-4000 X=3750>4000 X=5000
1Zaduženje/mjesec m2 zgrade x 0,388361045123514251900
2Uplata (1x78%)65281596311111482
3Naknada PEV97121143165220
4Naknada upravniku95119141162217
5Broj stanica lifta = broj spratova zgrade + 11214171719
6Održ. Lifta 60 do 5 stanica + 5 po stanici neto187200215215225
7Održ. higijene mjesec pov. X 0,080 + PDV206257304351468
8Ostatak sredstava nakon redovnih troškova mjeseca 3-4-5-7-8=967118160218352
9Povremeni troškovi------
10Čišć. dimnjaka i ventilacija x2 godišnje------
11Servis PP opreme x2 godišnje, broj aparata x 2 x 15 + PDV421491596596666
12Pregled hidranata, gromobrana i elekt.instalacija306344400400438
13Deratizacija x2 god.142187187210224
14Osiguranje 0,391 KM/m2 ukupne površine zgrade8601075127014661955
15Upotrebna dozvola za lift 2 komada468468468468468
16Godišnji potencijal za održavanje, bez bilo kakve popravke (9x12 mjeseci) - 12-13-14-15-16 = 17-1393-1149-1001-524473

Napomena za tabelu 3.

Za red - 13 Pregled hidranata, gromobrana i elektroinstalacija izračun se dobije tako što se broj etaža iz reda 6. pomnoži sa 8 KM i sa 2 pregleda (za hidrante) te doda 70 KM za pregled elektroinstalacija (jednom u 5 godina) i gomobrana (jednom u 2 ili 3 godine), uvećano za PDV.

Kod kategorije zgrada iz tabele 3 su ukalkulisani samo minimalno mogući poslovi i s njima povezani troškovi. Odstupanja, koja u pravilu dovode do povećanja troškova i smanjenja potencijala za održavanje su sadržana u slijedećem:

  • Neke zgrade imaju stajanje lifta na svakom spratu, što dovodi do povećanja broja stanica i samim tim povećanja troškova redovnog mjesečnog servisa i troškova upotrebe i održavanja.
  • Sudske takse, koje se plaćaju sa zajedničkog računa etažnih vlasika, nisu ukalkulisane, a značajna su stavka troškova zgrade. Treba imati na umu da zbog sporosti rješavanja sudskih postupaka, dešava se da neka potraživanja ne budu i neće nikada biti naplaćena, pa samim tim i sudske takse.
  • Zgrade novije gradnje imaju dodatne troškove, koje nismo mogli ukalkulisati, a isti se odnose na: vatrodojavu, detekciju gasa, sprinkler postrojenje, panik rasvjetu, kontrola ulaza, rampe isl. što stare zgade nemaju. Ovaj iznos troškova nije zanemariv i praksa je pokazala da se radi o troškovima, koji su samo za potrebe ispitivanja i održavanja, veći od 1.000 KM, na godišnjem nivou. Popravke tih sistema su veoma skupe i uglavnom ih izvode firme koje su i ugradile, odnosno koje su izabrali investitori.

Analizirajući tabelu 3. možemo zaključiti kao i u prethodne dvije da je potencijal za održavanje nedovoljan. Tek zgrade izad 5.000 m2, sa trenutnom naknadom bi mogle nešto održavanja obezbijediti, a potencijal zgrada manje veličine je na vrlo niskom nivou, ako bi zgrade poduzimale samo minimum zakonima utvrđenih aktivnosti.

NAPOMENA: Tačan izračun za svoju zgradu će te dobiti tako što ćete primijeniti podatak o stvarnoj površini vašeg ulaza i primijeniti stvarni podatak (%) o naplati vašeg ulaza koji možete dobiti od vašeg upravnika.