Na osnovu prikupljenih podataka od upravnika sa Kantona Sarajevo, zabilježen je sve evidentniji nedostatak sredstava na zajedničkim računima etažnih vlasnika pojedinih zgrada. Naime, uplata koja se vrši na zajednički račun nije dovoljna, a naročito za pojedine kategorije zgrada i u buduće upravnici neće moći obavljati poslove, mimo hitih intervencija i nekih drugih zakonima utvrđenih prioriteta, tamo gdje nema sredstava. Napominjemo da je naknada za održavanje, koja je od strane Vlade KANTONA SARAJEVO određena još 2002.godine, nedovoljna da se pokriju čak i osnovni zahtjevi održavanja, imajući u vidu i to da se ne poduzimaju zakonom predviđeni radovi kao što su upotrebna dozvola za lift, preged PP opeme i sl. Zbog inflatornih kretanja i konstantnog povećanja cijene rada od 2002.godine, do danas, znatno se smanjuje potencijal uplate. Treba imati u vidu i to da većina zgrada nije osigurana i da bi osiguranje proizvelo dodatni trošak, a ekskluzivno/isključivo pravo donošenja odluke o osiguranju od požara i odgovornosti prema trećim licima, imaju samo etažni vlasnici. Upravnik ne može tu odluku donijeti.
Značajan broj aktera u sistemu upraviteljstva nema mogućnost niti potrebne informacije da može realno sagledati finansijski potencijal zgrade, te koji iznos od izvršene uplate ide za redovno održavanje, a šta ostaje za intervencije te eventualo za formiranje rezerve-uštede.
Odlučili smo predočiti stvarno stanje, putem kratke analize. Za potrebe analize ćemo uvesti određene veličine kao konstatnte (koje smo dobili na bazi prosjeka cijena upravnika ili na bazi Zakonskih odrednica) i to:
Za potrebe analize, zgrade ćemo grupisati u tri grupe i podijeliti u razrede, prema površini, kako slijedi:
ZGRADE BEZ LIFTA | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Površina m2Pokazatelji | 0-300 X=200 | 301-500 X=400 | 501-750 X=625 | 751-1.000 X=875 | 1.001-1.200 X=1.100 | Preko 1.200 X=1.300 | |
1 | Zaduženje/mjesec | 50 | 100 | 156 | 219 | 275 | 325 |
2 | Uplata (1x78%) | 39 | 78 | 121 | 171 | 215 | 254 |
3 | Naknada PEV | 6 | 12 | 18 | 25 | 31 | 37 |
4 | Naknada upravniku | 6 | 12 | 18 | 25 | 31 | 37 |
5 | Održ. Lifta | ------ | |||||
6 | Održ. higijene mjesec | 18 | 37 | 58 | 82 | 103 | 122 |
7 | Ostatak sredstava nakon redovnih troškova mjeseca 2-3-4-6-7 | 9 | 17 | 27 | 39 | 50 | 58 |
8 | Povremeni troškovi | ------ | |||||
9 | Čišć. dimnjaka i ventilacija x2 godišnje | 52 | 88 | 124 | 156 | 159 | 224 |
10 | Servis PP opreme x2 godišnje, broj aparata x15 x2 + PDV | 702 | 1404 | 1755 | 2106 | 2457 | 2457 |
11 | Deratizacija x2 god. | 67 | 70 | 75 | 84 | 100 | 180 |
12 | Osiguranje | 78 | 156 | 244 | 342 | 430 | 508 |
13 | Godišnji potencijal za održavanje, bez bilo kakve popravke (7x12 mjeseci) - (9-10-11-12) = 13 | -159 | -250 | -294 | -324 | -334 | -461 |
X predstavlja prosječnu veličinu razreda, npr. od 0-300 vrijednost X=200, od 301-500 vrijednost X=400 i td., koje prosječne veličine su tretirane za izračun vrijednosti tog razreda.
U nastavku je dat pregled veličina razreda, prosjeka spratova i broja potrebnih PP aparata.
Površina zgrade-X | Prosjek spratova (bez prizemlja) | Potrebno PP aparata |
---|---|---|
0-300 | 1,1 | 2 |
301-500 | 2,5 | 4 |
501-750 | 3,9 | 5 |
751-1000 | 4,6 | 6 |
Preko 1001 | 5 | 7 |
ZGRADE SA JEDNIM LIFTOM | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Površina m2Pokazatelji | 0-1500 X=1400 | 1501-2000 X=1750 | 2001-2500 X=2250 | 2501-3000 X=2750 | |||
1 | Zaduženje/mjesec m2 zgrade x 0,38 | 532 | 665 | 855 | 1045 | ||
2 | Uplata (1x78%) | 415 | 519 | 667 | 815 | ||
3 | Naknada PEV | 62 | 77 | 99 | 121 | ||
4 | Naknada upravniku | 61 | 76 | 98 | 119 | ||
5 | Broj stanica lifta = broj spratova zgrade + 1 | 7 | 8 | 10 | 10 | ||
6 | Održ. Lifta 60 do 5 stanica + 5 po stanici neto | 82 | 88 | 100 | 100 | ||
7 | Održ. higijene mjesec pov. X 0,080 + PDV | 131 | 164 | 210 | 257 | ||
8 | Ostatak sredstava nakon redovnih troškova mjeseca 3-4-5-7-8=9 | 79 | 114 | 160 | 218 | ||
9 | Povremeni troškovi | ------ | |||||
10 | Čišć. dimnjaka i ventilacija x2 godišnje | 135 | 187 | 187 | 210 | ||
11 | Servis PP opreme x2 godišnje, broj aparata x 2 x 5 + PDV | 245 | 280 | 351 | 351 | ||
12 | Pregled hidranata, gromobrana i elekt.instalacija | 178 | 197 | 234 | 234 | ||
13 | Deratizacija x2 god. | 93 | 128 | 142 | 187 | ||
14 | Osiguranje 0,391 KM/m2 ukupne površine zgrade | 547 | 684 | 880 | 1075 | ||
15 | Upotrebna dozvola za lift | 234 | 234 | 234 | 234 | ||
16 | Godišnji potencijal za održavanje, bez bilo kakve popravke (7x12 mjeseci) - (9-10-11-12) = 13 | -484 | -342 | -108 | 325 |
Za red 13 - Pregled hidranata, gromobrana i elekt.instalacija izračun se dobije tako što se broj etaža iz reda 6. pomnoži sa 8 KM i sa 2 pregleda (za hidrante) te doda 40 KM za pregled elektroinstalacija (jednom u 5 godina) i gomobrana (jednom u 2 ili 3 godine), uvećano za PDV.
Iz tabele 2. je vidjivo da nakon podmirenja zakonom utvrđenih obaveza preostaje, skoro bezačajna iznos za održavanje. Na mjesečnom nivou u kategoriji do 2.500m2 ne preostaje ništa. U najvećim zgradama sa jednim liftom, preostaje manje od 30 KM/mjesečno za potrebe održavanja. U tabelama nije ukalkulisana niti jedna popravka bilo čega niti nabavka bilo čega. Treba imati na umu da se u toku godine javljaju različite potrebe, kao što su: popravka lifta, popravka instalacija vode, struje, grijanja, popravka odvoda kanalizacije i kišnice, stubišna rasvjeta, bravaski radovi, keramičarski radovi nakon hidro radova, pročepljenje kanalizacije (veoma učestala pojava zbog primjene vlažnih maramica koje su nerastvorive i stvaraju probleme).
Moramo istaći značajke dolazaka upravnika ili kooperanata koje izaberu etažni vlasnici, a sve skupa utiče na troškove održavanja, a ti troškovi su okvirnih vrijednosti, izraženi u KM:
Sve što je navedeno u obrazloženju tabele 1. vrijedi i za zgrade prezentirane u tabeli 2. s tim da se kod zgrada iz tabele 2. (i naredne tabele 3.) usložnjava situacija jer su česte pojave da etažni vlasnici ne koriste usluge upravnika za određene poslove, nego izabiru kooperanta. U tom slučaju cjenovnici upravnika ne daju realan prosjek cijene koštanja usluga, jer značajan dio kooperanata (naročito za liftove u novim zgradama) ima više cijene od bilo kojeg upravnika. U tom pogledu može doći do odstupanja od prednje analize.
ZGRADE SA DVA LIFTA | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Površina m2Pokazatelji | Do 2500 X=2200 | 2501-3000 X=2750 | 3001-3500 X=3250 | 3501-4000 X=3750 | >4000 X=5000 | ||
1 | Zaduženje/mjesec m2 zgrade x 0,38 | 836 | 1045 | 1235 | 1425 | 1900 | |
2 | Uplata (1x78%) | 652 | 815 | 963 | 1111 | 1482 | |
3 | Naknada PEV | 97 | 121 | 143 | 165 | 220 | |
4 | Naknada upravniku | 95 | 119 | 141 | 162 | 217 | |
5 | Broj stanica lifta = broj spratova zgrade + 1 | 12 | 14 | 17 | 17 | 19 | |
6 | Održ. Lifta 60 do 5 stanica + 5 po stanici neto | 187 | 200 | 215 | 215 | 225 | |
7 | Održ. higijene mjesec pov. X 0,080 + PDV | 206 | 257 | 304 | 351 | 468 | |
8 | Ostatak sredstava nakon redovnih troškova mjeseca 3-4-5-7-8=9 | 67 | 118 | 160 | 218 | 352 | |
9 | Povremeni troškovi | ------ | |||||
10 | Čišć. dimnjaka i ventilacija x2 godišnje | ------ | |||||
11 | Servis PP opreme x2 godišnje, broj aparata x 2 x 15 + PDV | 421 | 491 | 596 | 596 | 666 | |
12 | Pregled hidranata, gromobrana i elekt.instalacija | 306 | 344 | 400 | 400 | 438 | |
13 | Deratizacija x2 god. | 142 | 187 | 187 | 210 | 224 | |
14 | Osiguranje 0,391 KM/m2 ukupne površine zgrade | 860 | 1075 | 1270 | 1466 | 1955 | |
15 | Upotrebna dozvola za lift 2 komada | 468 | 468 | 468 | 468 | 468 | |
16 | Godišnji potencijal za održavanje, bez bilo kakve popravke (9x12 mjeseci) - 12-13-14-15-16 = 17 | -1393 | -1149 | -1001 | -524 | 473 |
Za red - 13 Pregled hidranata, gromobrana i elektroinstalacija izračun se dobije tako što se broj etaža iz reda 6. pomnoži sa 8 KM i sa 2 pregleda (za hidrante) te doda 70 KM za pregled elektroinstalacija (jednom u 5 godina) i gomobrana (jednom u 2 ili 3 godine), uvećano za PDV.
Kod kategorije zgrada iz tabele 3 su ukalkulisani samo minimalno mogući poslovi i s njima povezani troškovi. Odstupanja, koja u pravilu dovode do povećanja troškova i smanjenja potencijala za održavanje su sadržana u slijedećem:
Analizirajući tabelu 3. možemo zaključiti kao i u prethodne dvije da je potencijal za održavanje nedovoljan. Tek zgrade izad 5.000 m2, sa trenutnom naknadom bi mogle nešto održavanja obezbijediti, a potencijal zgrada manje veličine je na vrlo niskom nivou, ako bi zgrade poduzimale samo minimum zakonima utvrđenih aktivnosti.
NAPOMENA: Tačan izračun za svoju zgradu će te dobiti tako što ćete primijeniti podatak o stvarnoj površini vašeg ulaza i primijeniti stvarni podatak (%) o naplati vašeg ulaza koji možete dobiti od vašeg upravnika.