Česta pitanja

Obaveza održavanja posebnog dijela zgrade-stana (Član 13)

Etažni vlasnik, dužan je brinuti se i održavati u ispravnom stanju stan, odnosno drugu samostalnu prostoriju, te njima namijenjene instalacije, naročito elektrovodne, unutrašnje gasne instalacije, vodovodne, kanalizacione, instalacije centralnog grijanja, instalacije etažnog grijanja i sanitarne uređaje, tako da drugim etažnim vlasnicima ne nastane nikakva šteta.

Ko upravlja zajedničkim dijelovima (Član 15)

Zajedničkim dijelovima zgrade upravljaju etažni vlasnici na način propisan zakonom, a na pravne odnose primjenju se i opšta pravila o upravljanju suvlasničkom stvari.

Ko je obavezan izabrati upravnika (Član 16)

U zgradi koja ima tri i više etažnih vlasnika, etažni vlasnici obavezno biraju samo jednog upravnika u skladu sa odredbama zakona.

Šta se dešava ako se ne izvrši izbor upravnika (Član 23)

Zgradama koje ne izvrše izbor upravnika, a imaju obavezu, nadležno Ministarstvo će odrediti prinudnog upravnika, shodno Članu 23. Zakona (Određivanje upravnika za prinudno upravljanje). U tom slučaju zgrada će imati upravnika koga nije birala, tako da je bolje da sama izvrši izbor i ne dopusti određivanje prinudnog upravnika.

Šta se dešava ako se ne izvrši izbor predstavnika etažnih vlasnika (Član 53, stav 3)

Za zgradu u kojoj etažni vlasnici ne izaberu predstavnika etažnih vlasnika, Ministarstvo donosi rješenje o određivanju prinudnog predstavnika etažnih vlasnika sa Liste kandidata koji mogu obavljati poslove predstavnika etažnih vlasnika, koje je konačno u upravnom postupku i protiv njega se ne može izjaviti žalba, ali se može pokrenuti upravni spor kod Kantonalnog suda u Sarajevu. Znači, po sadašnjim zakonskim rješenjima zgrada mora imati predstavnika i najbolje rješenje je da je to neko iz zgrade ili iz bližeg okruženja.

Šta je minimalna naknada za održavanje (Član 30)

Vlada Kantona Sarajevo, na prijedlog Ministarstva, donosi odluku o minimalnom iznosu mjesečne naknade po jednom 1 m2 korisne površine stana ili druge samostalne prostorije, kako bi se osiguralo nesmetano upravljanje i održavanje zajedničkih dijelova zgrade. Minimalni iznos mjeseče naknade služi za pokriće troškova naknade upravniku, predstavniku etažnih vlasnika i ostatak čini zajedničku rezervu.

Ko plaća minimalnu naknadu?

Svi etažni vlasnici srazmjerno svojim suvlasničkim dijelovima, ako nije drugačije određeno zakonom ili ugovorom.

Ko donosi odluku o visini minimalne naknade za održavanje i koliko ona iznosi?

Vlada Kantona Sarajevo, član 30. Zakona. Odluka o visini naknade (iznosu) nije mijenjana od 2002.godine i ista iznosi 0,25KM/m2 za zgrade bez lifta i 0,38 KM/m2 za zgrade sa liftom i hidrofleksom.

Postoji li obaveza plaćanja iako niko ne živi u stanu?

Postoji, jer se naknada plaća za održavanje zajedničkih dijelova, dok svako mora brinuti posebno o svojoj imovini.

Šta se dešava ako se ne plati naknada?

U slučaju neplaćanja naknade, upravnici su dužni blagovremeno podnijeti tužbu nadležnom sudu, vodeći računa da ne dođe do zastare, koja je u ovom slučaju tri (3) godine.

Ko je odgovoran za nedostatak sredstava na zajedničkom računu zgrade?

Shodno članu 34. Zakona isključiva odgovornost za nedostatak sredstava i posljedice koje iz toga mogu proizaći je odgovornost etažnih vlasnika.

Šta je naknada predstavnika (Član 32)

Predstavnik etažnih vlasnika ima pravo na mjesečnu naknadu utvrđenu ugovorom iz člana 25. ovog zakona, a maksimalno u iznosu do 12,5%, bez pripadajućih poreza i doprinosa, visine minimalne naknade utvrđene na način propisan u članu 30. ovog zakona, a naplaćuje se proporcionalno uplati minimalne naknade u toku jednog mjeseca od strane etažnih vlasnika, izuzimajući unaprijed izvršene uplate minimalne naknade. Izabrani predstavnik etažnih vlasnika nema pravo na naknadu iz stava (1) ovog člana ukoliko ne izvršava obavezu iz člana 30. stav (3) ovog zakona.

Šta je naknada (provizija) upravnika?

Upravnik ima pravo na naknadu utvrđenu ugovorom iz člana 25. ovog zakona, a maksimalno u iznosu do 17%, bez PDV-a, visine minimalne naknade utvrđene na način propisan u članu 30. ovog zakona, a naplaćuje se proporcionalno uplati minimalne naknade u toku jednog mjeseca od strane etažnih vlasnika, izuzimajući unaprijed izvršene uplate minimalne naknade. Sve obaveze upravnika iz člana 41. Zakona, upravnik finansira iz ostvarene naknade-provizije, osim sudske takse koja se finansira sa zajedničkog računa etažnih vlasnika.

Na koji način se mijenja upravnik i/ili predstavnik?

Promjena upravnika i/ili predstavnika je isključivo pravo etažnih vlasnika a donosi se uz saglasnost nadpolovične većine etažnih vlasnika, posmatrano od ukupne površine objekta. Odluka se donosi bilo na skupu etažnih vlasnika bilo prikupljanjem potpisa uz popunjavanje propisanih obrazaca, ZS1 ili ZS2.

Ko potpisuje ugovor s upravnikom?

Ugovor s upravnikom potpisuje izabrani predstavnik, uz prethodnu saglasnost većine.

Kako se evidentira promjena vlasništva?

Etažni vlasnik je dužan dostaviti upravniku, lično ili putem predstavnika etažnih vlasnika, dokaz o etažnom vlasništvu, a upravnik je obavezan voditi računa o zaštiti ličnih podataka. Najlakši i najkraći put je dostava upravniku putem e-maila na adresu: info@hetig.co.ba

Ko vrši nadzor nad radom upravnika i predstavnika?

Nadzor vrši prvenstveno resorno Ministarstvo i Kantonalna uprva za inspekcijske poslove a po potrebi i druge nadležne inspekcije.

Kako se evidentiraju uplate etažnih vlasnika?

Uplata se evidentitra isključivo na ulazu za koji je uplatilac platio jer se finansije vode odvojeno po ulazima. Ne postoji mogućnost prelijevanja sredstava sa jednog na drugi ulaz.

Kako ostvariti uslugu upravnika?

U slučaju hitne intervencije svaki etažni vlasnik ima pravo i obavezu pozvati upravnika da djeluje, dok poslove redovnog održavanja sa upravnikom dogovara izabrani predstavnik koji otvara naloge i daje odobrenje za njihovu obradu.

Da li je osiguranje zajedničkih dijelova zgrade obavezno?

Osiguranje nije obavezno i isključivo pravo etažnih vlasnika je donošenje odluke o obimu osiguranja zajedničkih dijelova zgrade (osiguranje od požara, odgovornosti trećim licima i sl.) i izboru osiguravajuće kuće.

Koje aktivnosti su propisane zakonima kao obavezne?

  • DDD zaštita; deratizacija 2 x godišnje,
  • Pregled dimnjaka 2 x godišnje,
  • Pregled sistema za dojavu požara 2 x godišnje,
  • Pregled PP aparata 2 x godišnje,
  • Pregled hidrantskih sistema 2 x godišnje,
  • Pregled sprinkler sistema 2 x godišnje
  • Pregled gromobranske instalacije, jednom u dvije (2) ili tri (3) godine, zavisi od objekta,
  • Pregled instalacija jake struje svakih pet (5) godina,
  • Tehnički pregled lifta-upotrebna dozvola, svake godine.

Kako se ostvaruje pomoć općina i kantona za objekte kolektivnog stanovanja?

Općine i Kanton Sarajevo izdvajaju određena sredstva za sufinansiranje (uglavnom uz određeno učešće etažnih vlasnika) projekta kao što su:
  • Hitne intervencije,
  • Nužne opravke,
  • Energetski audit,
  • Sanacija fasada
  • Sanacija krovova,
  • Sanacija liftova,
  • Sanacija ratnih šteta,
  • Uspostava PP sistema itd.
Neophodno je da etažni vlasnici donesu odluku o učešću u projektima koji se nude za sufinansiranje, obezbijede sredstva za učešće u projektu (svoj dio ili ugovor o finansiranju s upravnikom) nakon čega upravnik pokreće proceduru prema odgovarajućoj instituciji.